Stap 4: De auto ophalen en naar Nederland brengen

Er zijn verschillende manieren om je nieuwe Duitse auto naar Nederland te verplaatsen om bij het RDW gekeurd te worden.

Zelf ophalen

De eerste optie en vaak ook de meest voor de hand liggende optie is zelf de auto uit Duitsland ophalen. Zomaar de auto instappen in Duitsland en naar Nederland rijden is helaas niet mogelijk. Je moet een geldig kenteken hebben om in Nederland naar het RDW station te rijden en natuurlijk moet je ook binnen Duitsland kunnen rijden. Daarvoor is een oplossing:

Eéndagskenteken

Om binnen Nederland naar een RDW keuringsstation te gaan heb je een ééndagskenteken nodig. Dit is zoals de naam al vermoedt een kenteken dat slechts één dag geldig is. Officieel is het ééndagskenteken bedoeld om van huis naar het RDW station te gaan en weer terug. Dat moet dan wel op één dag gebeuren. Natuurlijk kan je het ook gebruiken om van de Duitse grens naar het RDW station te rijden en weer naar huis. Een andere optie, als er nog wat aan de auto moet gebeuren, is een ééndagskenteken aan te vragen om naar huis te rijden, werk aan de auto te verrichten (bijvoorbeeld extra’s strippen) en een nieuw ééndagskenteken aan te vragen om naar de RDW keuring te gaan. Een ééndagskenteken kan je gewoon aanvragen bij het RDW (een telefoontje naar het RDW is genoeg) en eventueel kan je gelijk een afspraak maken.

Exportkenteken

Een andere optie is een exportkenteken. Over een exportkenteken is veel onduidelijkheid: Volgens de regels mag je twee weken in Nederland rijden met een exportkenteken. De douane zegt echter, dat je met een exportkenteken enkel naar huis mag rijden. Als de douane je aanhoud krijg je een formulier met informatie en niet gelijk een boete. Word je echter voor de tweede keer aangehouden door de douane (de politie heeft hier weinig mee te maken) dan ga je op de bon. De BPM is namelijk nog niet betaald en dat wordt gezien als een vorm van belastingontduiking. Het advies is om gelijk door te rijden naar het RDW, of naar huis, of voor die dag een ééndagskenteken aan te vragen om die dag in Nederland te rijden.

Hoe kom je aan een exportkenteken?
Over het algemeen wil de verkoper die wel voor je aanvragen, maar is dit niet het geval, dan moet je deze zelf aanvragen. Deze moet je aanvragen bij het Strassenverkehrsamt (Duitse ANWB) van het Kreis (provincie) waar je de auto gekocht hebt. De Tüv (APK) moet nog wel geldig zijn, anders mag in Duitsland niet rijden met de auto.
Als je een exportkenteken aan wilt vragen, vergeet dan niet de volgende documenten mee te nemen:

  • Geldig identiteitsbewijs van de toekomstige eigenaar of een paspoort met een uittreksel van de Burgerlijke Stand.
  • Tüv en AU bewijs
  • De autopapieren (Fahrzeugbrief, Fahrzeugschein of Zulassungsbescheinigung Teil I und Teil II)

Bij een exportkenteken zit een WA verzekering die in Europa geldig is en dus ook in Nederland. Wil je de auto All Risk verzekeren, dan zal je je eigen verzekeringsagent moeten bellen om deze verzekering te regelen. Voor een lijst met verzekeraars zie Bijlage IV.

Autotransport

Een derde optie is een autotaxi, of zelf met een aanhanger naar Duitsland rijden om je auto op te halen. Het voordeel hiervan is dat je de papierhandel in Duitsland over kan slaan en geen export of ééndagskenteken hoeft te regelen. Het nadeel is dat je een aanhanger moet huren en in het bezit van een BE rijbewijs moet zijn (Welke niet iedereen tegenwoordig heeft). Het afmelden van de auto wordt over het algemeen door de verkoper zelf gedaan voordat je de auto ophaalt. Is dit niet gebeurd, dan wordt de auto automatisch afgemeld in Duitsland zodra de auto door de RDW keuring is. Het RDW geeft alles door, zodat de auto in Duitsland afgemeld wordt.