Voorbeeldberekening BPM

Een auto uit Duitsland importeren is, zelfs voor de particulier, een stuk goedkoper dan de auto in Nederland kopen. Dit komt, omdat de belastingdienst in Nederland een fiks bedrag bovenop de Cataloguswaarde van de auto plakt. Nu zie je dat in de Nederlandse autobedrijven niet direct zo terug, op de hoge prijzen in vergelijking met Duitsland na. De Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) die je betaald aan de Nederlandse staat zit namelijk al bij de showroomprijs in. De dealer ontvangt deze BPM en draagt deze weer af aan de importeur. Deze op zijn beurt draagt de BPM weer af aan de Nederlandse staat. Deze BPM is in 2009 wel 40%!! van de netto cataloguswaarde inclusief extra’s.

Een klein rekenvoorbeeldje uit 2009. In 2012 gelden weer andere regels, maar dit voorbeeld is enkel ter illustratie:

 Netto Catalogusprijs (NCP)  € 20.000 Netto prijs exclusief alle belastingen
 BPM 40% € 8.000  + 40% over Netto Catalogusprijs (NCP)
 BTW 19%  € 3.800  + 19% BTW over Netto Catalogusprijs (NCP)
 Consumentenprijs € 31.800 Prijs inclusief BPM en BTW

 

Zoals je ziet is een auto met een cataloguswaarde van 20.000 euro (zoveel kost hij op het moment dat hij de fabriek uitrolt) in de Nederlandse showroom veel duurder. Het scheelt meer dan 50% van de originele prijs! Bij tweedehands auto’s blijft deze BPM redelijk doorwerken. De korting op het BPM bedrag kan je vaak wel vergeten, aangezien alle BPM netjes bij het aankoopbedrag in zit.

Duitsland daarentegen kent deze belachelijk hoge belastingen niet. Omdat Duitsland zelf ook auto’ s produceert (BMW, Mercedes, Volkswagen, Opel) komen daar ook geen extra kosten bij om het salaris van de importeur te betalen. Op sommige modellen auto kan dat wel een voordeel van 17.000 euro opleveren! Helaas heeft de Nederlandse staat hier wat op gevonden, anders zou iedereen zijn auto in Duitsland gaan kopen.