Wetgeving auto importeren

Voor 2010 zijn er een aantal wijzigingen die doorgevoerd worden voor het berekenen van de BPM. De bovengenoemde tabel is nog steeds van toepassing om de waarde van je auto te berekenen als je je de BPM aangifte wil doen via de afschrijvingstabel. Er zijn echter een aantal veranderingen waaronder het BPM percentage. In 2009 was het BPM percentage nog 40% van de netto cataloguswaarde van de auto, maar in 2010 is dit gedaald tot 27,4 %. De belangrijkste factor van de prijs van je auto gaat in de toekomst de CO2 uitstoot worden. De Nederlandse regering bouwt langzaam het BPM percentage af naar 0% (na 2013) en wil hiervoor in de plaats de kilometer heffing doorvoeren. Tevens worden de bedragen die voor een hoge CO2 uitstoot neergelegd moeten worden fors verhoogd.

Vanaf 1 juli 2010 vervalt de extra korting van €5000 of €2500 (afhankelijk van het energylabel) voor hybride auto’s.

Vergeet niet de BPM berekeningen van het verleden!

Als je dit leest en je focused je alleen op de BPM bereken methode van 2010, dan kon je de boot wel eens missen. Volgens de belastingdienst mag je ook de berekenmethode voor BPM gebruiken van het jaar van de eerste tenaamstelling van de auto. Als de auto dus voor het eerst in 1996 tenaamgesteld is en de methode voor het berekenen van de BPM van dat jaar goedkoper uitvalt dan die van nu, dan mag die oude methode gebruikt worden voor BPM aangifte.
Je krijgt deze korting echter niet zomaar. Je moet de berekening zelf uitvoeren en deze dan toevoegen aan je document voor BPM aangifte. Nu is het natuurlijk veel werk om al deze berekeningen uit te gaan voeren en dan te kijken of er toevallig een oude manier van aangifte is die voordeliger is dan de manier die ze in 2010 hanteren.